Gå til indholdet

Mandag d. 6. oktober kl. 15:45 – 17:00

Vælg en workshop i 2. afdeling

Mandag d. 6. oktober kl. 15:45 – 17:00

Vælg een workshop

-

202: DET ER IKKE HÆNDELSEN MEN HÅNDTERINGEN DER ER AFGØRENDE

Oplægsholder: Thomas Philipsen, Krise og beredskabsspecialist, Presto og Kasper Toft Gerdsen, Beredskabsspecialist, underviser i kultur og arbejdsmiljø, Presto Denmark   

Vi ved, at det ikke er den situation personen står i, der er afgørende for reaktionen. Det er til gengæld hvordan personen oplever situationen, og hvordan vi håndterer den. Derfor er det den psykologiske krisehåndtering vi bør fokusere på. I pressede situationer gælder det for dig og virksomheden om at fremstå tydelig, sikker og handlekraftig, og det kan man kun hvis man har styr på hvem der gør hvad og hvordan.

Inddragelse: Workshoppen vil være en vekslen mellem teoretisk oplæg bygget op omkring virkelige og relevante historier, dialog, samt case arbejde. Det betyder at deltagerne deles i mindre hold og vil få præsenteret i alt 2 relevante cases. Opsamling efter case 1 hvorefter case 2 vil være samme tema med et twist. Dette giver deltagerne mulighed for at dele viden og erfaring med hinanden og oplægsholder.

Målgruppe: Arbejdsmiljøgrupper/udvalg, HR, ledere.

Forkundskab: Ingen. Men livserfaring er en god ting.

I tema: Sundhed og sikkerhed.

203: KUNSTIG INTELLIGENS OG LEDERTRIVSEL

Oplægsholder: Jonas Kjeldmand Jensen, PhD Candidate, Danmarks Tekniske Universitet (DTU); Kathrin Kirchner, Associate Professor, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Svetlana Lwowna Norkin, Postdoc, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 

I takt med, at kunstig intelligens omformer den traditionelle lederrolle, udfordres både lederes trivsel og identitet. AI overtager flere analytiske og administrative opgaver, hvilket kan ændre lederens daglige ansvar og beslutningskompetence. Samtidig skaber den nye forventninger til ledere om at forstå og navigere teknologiske løsninger, hvilket kan føre til usikkerhed og øget mentalt pres. Denne udvikling rejser fundamentale spørgsmål om ledelsens fremtid: Hvordan bevarer ledere deres autoritet?

Inddragelse: Deltagerne vil arbejde med konkrete cases og scenarier, hvor de udforsker, hvordan AI ændrer deres daglige ledelsespraksis. Vi diskuterer spørgsmål som: Hvordan bevarer man autenticitet som leder i en teknologidrevet organisation? Hvordan navigerer man i en hverdag, hvor AI kan forudsige medarbejdernes behov bedre end lederen selv? 

Målgruppe: Leder, direktør,arbejdsmiljøchef, mellemleder.

Forkundskab: Nej.

I tema: Fremtidens arbejde.

204: ARBEJDSMILJØ SET I LYSET AF SELVBESTEMMELSESTEORIEN

Oplægsholder: Nanna Munk, Organisationskonsulent, Partner, FLOK     

Hvorfor opfører mennesker sig ikke altid godt, når de går på arbejde? Hvorfor kommer trivsel og arbejdsglæde ikke bare ”af sig selv” – når nu alle gerne vil have det? Hvorfor er der stadig problemer med arbejdsmiljø bredt forstået – når nu alverdens konsulenter, ledere og arbejdsmiljøfolk har arbejdet på at sikre gode rammer for det sunde arbejdsliv i årtier? Der er der selvfølgelig mange svar på, men på denne workshop kaster vi lys på de svar vi kan finde i selvbestemmelsesteorien (SDT – Self-determination theory).

Inddragelse: Vi undersøger sammen, hvordan selvbestemmelsesteorien kan inspirere til indsatsen for at sikre trivsel på arbejdspladsen. Deltagerne deler ideer og viden.

Målgruppe: Alle med interesse i trivsel og psykisk arbejdsmiljø.

Forkundskab: Alle er velkomne.

I tema: Psykisk arbejdsmiljø og trivsel.

205: FACILITERING AF ARBEJDSMILJØINDSATSER – GREB OG SITUATIONER DER GØR EN FORSKEL

Oplægsholder: Liv Berit Starheim, Lektor, Master i Arbejdsmiljøledelse, SDU; Rikke Thomsen, Selvstændig konsulent og arbejdslivsforsker, ARK og Peter Hagedorn-Rasmussen, Arbejdslivsforsker og konsulent, TeamArbejdsliv

Workshoppen sætter fokus på betydning af facilitering for arbejdsmiljøindsatser. Vi tager afsæt i de første indsigter fra et forskningsprojekt: ”Facilitering af organisatoriske arbejdsmiljøindsatser” og workshopdeltagernes egne erfaringer med facilitering. Blikket rettes særligt mod betydninger af det relationelle samspil mellem arbejdspladser og facilitator. Viden fra workshoppen skal bidrage til at styrke vidensgrundlaget for kompetenceudvikling for arbejdsmiljøfacilitatorer.

Inddragelse: Deltagerne involveres gennem cases med dilemmaer fra forskningsprojektet FOAM. Desuden vil vi inspireret af Round table formen få alle gode erfainger med væsentlige elementer frem om god facilitering fra deltagerne.

Målgruppe: Arbejdsmiljøprofessionelle, arbejdsmiljørepræsentanter og ledere i AMO, der er optagede af faciliteringens betydning i arbejdsmiljøindsatser.

Forkundskab: Erfaringer med at facilitere arbejdsmiljøindsatser.

I tema: Alle tre temaer, da vi fokuserer på hvordan facilitatorer i fremtiden kan skabe forebyggelses indenfor psykisk arbejdsmiljø og og ulykkesområdet.

206: LEDERENS TRIVSEL – FRA SUPERHELT TIL BÆREDYGTIG LEDELSE

Oplægsholder: Hans Marstrand, Konsulent, CRECEA

Langt om længe er der kommet fokus på lederne ikke skal være supermænd eller superkvinder, og lederens trivsel er kommet på dagsordenen. I denne workshop kommer der fokus på hvordan lederens trivsel påvirker organisation, hvordan organisationens trivsel påvirker lederen og hvordan man kan arbejde proaktivt med ledertrivsel for at forbedre arbejdsmiljøet.

Inddragelse: Deltagerne inddrages løbende gennem korte drøftelser og afklarende spørgsmål. Dertil udvikles et dialogspil med henblik på at åbne for samtalen om ledernes trivsel. Håbet er, at deltagerne vil tage spillet med hjem i egen organisation og sammen få opmærksomhed på lederens trivsel som et anliggende for hele organisationen.

Målgruppe: Ledere, konsulenter og AMR der understøtter ledere.

Forkundskab: Nej.

I tema: Psykisk arbejdsmiljø og trivsel.

208: FRA BELASTNING TIL BALANCE: ORGANISATORISKE GREB TIL AT MINDSKE OG HÅNDTERE FØLELSESMÆSSIGE KRAV

Oplægsholder: Sofie Jaspers, Forsker, Cand.psych., ph.d., Det Naionale Forskningscenter for Arbejdsmiljø; Rikke Sørensen, Proceskonsulent, Institut for Belastningspsykologi og Ida Elisabeth Huitfeldt Madsen, Seniorforsker, Det Naionale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 

Vi præsenterer en metode til organisatorisk forebyggelse af høje følelsesmæssige krav i større organisationer – en metode, der er afprøvet i et forskningsprojekt på et helt hospital. Du får mulighed for at undersøge, hvordan metoden kan anvendes i din egen organisation, ved at udarbejde en konkret implementeringsplan tilpasset jeres kontekst. Undervejs inddrages resultater fra procesevalueringen af indsatsen, så du løbende kan kvalificere og styrke dit arbejde med metoden.

Inddragelse: Kernen i workshoppen er en praktisk øvelse, hvor deltagerne udarbejder en plan for implementering af tidlig organisatorisk forebyggelse af følelsesmæssige krav på deres egen arbejdsplads. Vi introducerer et forskningsbaseret værktøj, der giver konkrete metoder til at opbygge et solidt fundament for en bæredygtig forebyggelsespraksis. Værktøjet er udviklet med fokus på effektive strategier, der understøtter en vellykket implementering – selv i organisationer med højt arbejdspres.

Målgruppe: Interne og eksterne arbejdsmiljøkonsulenter, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter der har et tværgående blik på implementering ud over den enkelte afdeling.

Forkundskab: Ingen forkundskab nødvendig.

I tema: Psykisk arbejdsmiljø og trivsel.

209: INDEKLIMA FRA ET PSYKOLOGISK OG KEMISK PERSPEKTIV

Oplægsholder: Stefan Crone, Erhvervspsykolog, arbejdsmiljørådgiver, konsulent, Joblife og Kia Hundebøl, Kemiingeniør, arbejdsmiljørådgiver, Seniorkonsulent, Joblife   

Indeklima og komfort opleves forskelligt fra person til person. På denne workshop får du en indflyvning til sammenhængen mellem indeklimamæssige symptomer/årsager og de psykiske reaktioner/handlinger der kommer til udtryk heraf. Vi skal arbejde med praktiske cases og drøfte hvordan arbejdsmiljøorganisationen kan arbejde kompromisøgende med emnet.

Inddragelse: Der bliver praktiske cases fra deltagerne selv, ift. indeklima-problematikker de har med i bagagen og hvordan man i de enkelte tilfælde kan arbejde med udfordringen. Løsninger drøftes i plenum.

Målgruppe: Arbejdsmiljørepræsentanter, arbejdsmiljøledere og ledelse generelt.

Forkundskab: Intet niveau krævet.

I tema: Sundhed og sikkerhed.

210: SORG PÅ JOBBET – FRA BERØRINGSANGST TIL HANDLEKRAFT

Oplægsholder: Anja Enggren, Sorgrådgiver & konsulent, Anja Enggren     

Sorg rammer alle – også på jobbet. Alligevel har 94 % af danske virksomheder ingen plan for, hvordan de støtter sorgramte medarbejdere. Konsekvensen? Øget stress, sygefravær, fejl og opsigelser. I dette oplæg får du viden og konkrete værktøjer til at gå fra berøringsangst til handlekraft. Det handler om medmenneskelighed, socialt ansvar og forebyggelse. Forfatteren til bogen ”Sammen om sorg” giver dig de bedste råd til at skabe en arbejdsplads, hvor sorghåndtering ikke overlades til tilfældigheder

Inddragelse: Deltagerne skal forholde sig til, hvad sorg er, og hvilke sorgreaktioner de kender samt hvordan det påvirker en medarbejders arbejdsevne. De vil opdage, at mange sorg- og stressreaktioner er identiske, men håndteringen af henholdsvis sorg- og stressramte medarbejdere er vidt forskellig. Vi diskuterer forskellen samt risici. Til sidst udfylder de egen handleplan til at tage de første skridt mod at implementere strategisk og ansvarlig sorgpolitik. De får inspiration og guide til planen.

Målgruppe: Ledere, HR-medarbejdere, tillidsvalgte, arbejdsmiljøorganisationen, kollegaer.

Forkundskab: Åbenhed og nysgerrighed - alle oplever sorg i et arbejdsliv.

I tema: Psykisk arbejdsmiljø og trivsel.